5 najczęstszych błędów w rekrutacji IT. Jak ich unikać?

Rekrutacja w branży IT stanowi wyzwanie, które wymaga od rekruterów specyficznej wiedzy i umiejętności. W obliczu dynamicznie zmieniającego się rynku pracy oraz technologii, kluczowe jest unikanie błędów, które mogą wpłynąć na jakość zatrudnienia oraz reputację firmy. W tym artykule omówimy 5 najczęściej popełnianych błędów podczas rekrutacji w IT i przedstawimy sposoby, jak ich unikać.

1. Niedostateczne zrozumienie wymagań technicznych

Błąd:

Rekruterzy często nie posiadają wystarczającej wiedzy technicznej, co prowadzi do niedokładnego zrozumienia wymagań stanowiska. Może to skutkować rekrutacją osób, które nie spełniają kluczowych kryteriów technicznych lub co gorsza psuć reputację firmy wsród programistów. Wielokrotnie byliśmy świadkiem gdy rekruter pisał z propozycją pracy dla stanowiska Senior Java Developer a w opisie projektu i w stacku technologicznym na próżno było szukać Javy, znajdował się jedynie Java ale Script.

Jak unikać:

  • Szkolenia techniczne: Inwestowanie w szkolenia techniczne dla rekruterów, aby lepiej rozumieli języki programowania, narzędzia i technologie.
  • Współpraca z zespołami technicznymi: Regularne konsultacje z zespołami technicznymi mogą pomóc w lepszym zrozumieniu wymagań stanowisk.

2. Skupienie się wyłącznie na umiejętnościach technicznych

Błąd:

Koncentrowanie się tylko na umiejętnościach technicznych, ignorując umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, współpraca i zdolności adaptacyjne.

Jak unikać:

  • Ocena umiejętności miękkich: Wprowadzenie metod oceny umiejętności miękkich, takich jak wywiady behawioralne i testy psychologiczne. Zalecamy jednak wykonanie wywiadu behawioralnego ponieważ testy psychologiczne często powodują automatyczną reakcję obronną u kandydatów i powodują ich wycofanie się z procesu.
  • Kompleksowy proces rekrutacji: Uwzględnienie różnych etapów rekrutacji, które pozwolą na ocenę zarówno umiejętności technicznych, jak i miękkich.

3. Niejasne ogłoszenia rekrutacyjne

Błąd:

Ogłoszenia o pracę, które są zbyt ogólne lub niejasne, mogą przyciągać nieodpowiednich kandydatów i prowadzić do marnowania czasu zarówno rekruterów, jak i aplikujących.

Jak unikać:

  • Szczegółowe ogłoszenia: Tworzenie ogłoszeń, które jasno określają wymagania, obowiązki oraz oferowane warunki pracy.
  • Zawieraj tylko istotne informacje: Jeżeli jakaś technologia jest używana w projekcie tylko po to aby uruchomić jakąś małą część projektu i kandydat nie będzie musiał wykonywać developmentu z jej użyciem to nie powinno się jej wymieniać w stosie technologicznym ani weryfikować znajomości takiej technologii na rozmowie technicznej.
  • Regularne aktualizacje: Regularne przeglądanie i aktualizowanie ogłoszeń, aby były zgodne z aktualnymi potrzebami firmy.

4. Zbyt długi proces rekrutacyjny

Błąd:

Zbyt długi proces rekrutacyjny może zniechęcić kandydatów i spowodować, że wybiorą oferty konkurencji.

Jak unikać:

  • Optymalizacja procesu: Skrócenie czasu między etapami rekrutacji i eliminowanie zbędnych kroków.
  • Nie kłam: Nic nie zniechęca bardziej osoby do Twojej firmy lub rekrutacji, którą prowadzisz jak próba oszukania kandydata. Kiedyś jeden z naszych rekruterów technicznych uczestniczył w takim procesie gdzie pierwsza rozmowa to miała być luźna rozmowa na temat projektu a okazała się rozmową techniczną i to w tempie wyścigowym bo trwała 30 minut. Nasz rekruter wypadł świetnie podczas tej weryfikacji ale z powodu że czuł się oszukany zrezygnował z procesu. Rekruter był super zaskoczony tym faktem. Cóż kłamstwo się nie opłaca.
  • Jasna komunikacja: Utrzymywanie kandydatów w bieżącym kontakcie na temat statusu ich aplikacji.

5. Brak feedbacku dla kandydatów

Błąd:

Nieudzielanie informacji zwrotnej kandydatom, którzy nie przeszli procesu rekrutacji, może negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy.

Jak unikać:

  • Regularny feedback: Zapewnienie kandydatom informacji zwrotnej na każdym etapie procesu rekrutacji.
  • Nie dopuszczaj aby kandydat długo czekał na feedback: Z naszego doświadczenia wynika, że gdy my przeprowadzamy wstępną weryfikację techniczną kandydata feedback jest w 90% przypadków na drugi dzień. Nikt nie czekał dłużej niż 3 dni. Więc da się. Co innego gdy jest to feedback od klienta po rozmowie technicznej. Wtedy nie mamy na to większego wpływu. Jednakże robimy co możemy aby kandydat czekał jak najkrócej.
  • Automatyzacja: Wykorzystanie narzędzi do automatyzacji, które mogą pomóc w szybszym udzielaniu feedbacku. Ważne aby umiejętnie wykorzystać automatyzację. Nic nie ma gorszego niż generyczny mail pt. wypadł Pan/Pani świetnie ale niestety zdecydowaliśmy wybrać kogoś innego. Taki feedback to nie feedback. Oczywiście taki feedback jest lepszy niż żaden, ale nadal nie jest dobrze przekazany.

Podsumowanie

Rekrutacja w branży IT wymaga staranności, zrozumienia specyfiki technologii oraz umiejętności miękkich. Unikanie powyższych błędów może znacząco poprawić jakość rekrutacji i zwiększyć szanse na zatrudnienie odpowiednich kandydatów. Jako scouDev, dążymy do dostarczania najwyższej jakości usług rekrutacyjnych i edukacyjnych, pomagając naszym klientom osiągnąć sukces na konkurencyjnym rynku IT.

Przewijanie do góry